Her er et scenarie, som du sandsynligvis kan genkende helt eller delvist:
Det er svært for dit barn at lære at læse. Det kan være på grund af ordblindhed, men det ved du måske ikke endnu. I skolen gør de nok hvad de kan for at hjælpe – det kan være, dit barn får plads på et lille læsehold i nogle måneder. Men efter kurset har dit barn stadig vanskeligt ved at læse, selv om det måske går bedre. Fra skolens side bliver det understreget, at nu skal der øves hjemme. Læse, læse, læse.
Men…. Det kan være svært at vide, hvordan man øver læsning med et barn, som endnu ikke har knækket læsekoden og kæmper med det. Måske begynder dit barn at have modstand mod de dumme bogstaver, og det kan blive en opslidende kamp at komme igennem den daglige læse-tørn.
Som forælder vil du uendelig gerne hjælpe dit barn med at få hul på læsningen og opleve, at det nok skal lykkes. Men hvordan?
Nyt Mod Online viser dig hvordan med helt konkrete eksempler på lydoptagelser af læsning med støtte og feedback.
Blidt, anerkendende og virksomt.
Prøv det! Her får du tre eksempler på, hvad Nyt Mod Online indeholder:
- En lydoptagelse af undervisning med feedback samt kommentarer (Sten læser i 'De tre porte' af Josefine Ottesen)
For at få det optimale udbytte: Når du har lyttet til ’Sten læser De tre porte’, kan du læse følgende kommentarer - og så lytte én gang til:
Sten er opmærksom på ’mærkelige ord’ og studser over ’drage’, der optræder som udsagnsord. Jeg beder ham læse de to næste ord, fordi de hjælper med at forstå den særlige betydning af ’drage’.
Jeg læser ordet ’Poseidon’ – der er ingen grund til at Sten bøvler med det svære ord, som er uregelmæssigt med vokalsammensætningen ’ei’.
Sten læser ’menne’ ved ’mene’, men kan rette det, da jeg siger ’med langt e’.
Jeg er opmærksom på, at følgende er en svær sætningskonstruktion: ”Tager han dig først med i dybet…” og spørger Sten, om han har forstået det. Det har han ikke, og det er rigtig godt at tale om det.
Sten arbejder så flot med sin afkodning ved ordene ’skændes’, ’porte’ og ’vogter’.
Da han læser ’døde’ for ’dødes’: ’Døde med s på’.
Kunne ved knuger: ’k-n og så lander du på u’ – jeg hjælper lidt ekstra pga. det svære ’g’.
Be… ’b-r og så lander du på y’ (bryder)
Igen flot og bevidst afkodning ved ’svigte’, ’hulker’, ’græder’ , ’trøste’, ’skæbne’ og ’mærker’.
Men det kan godt smutte alligevel: ’mest’ bliver til ’miste’, og ’selv’ påbegyndes ’sl…’
Ved ’snart’ for ’sandt’: ’prøv at tage s og a-lyd’
- En podcast i sin fulde længde ('Hjælp dit barn med de hyppigste drilleord')
- Og endelig den første del af podcasten om Nyt Mods metode.
For 125 kr. om måneden får du adgang til:
- Nyt Mod-metoden, både som podcast og som tekst.
- korte lydoptagelser af undervisning fra Nyt Mod, hvor du kan høre, hvordan jeg konkret giver feedback for at hjælpe og støtte barnet i læsningen - og også lidt i stavningen. (3. til 7. klasse-elever, som alle har læsevanskeligheder på grund af ordblindhed)
- kommentarer til lydoptagelserne, som gør opmærksom på, hvad du særligt kan tage med fra den enkelte optagelse.
- podcast om emner af betydning for dig, som er forælder til et barn med ordblindhed/læsevanskeligheder.
Der vil løbende blive tilføjet nye eksempler på undervisning med feedback samt nye podcast. Der vil også komme pdf-filer med øvelser, som kan tilkøbes.